ГЕРОЇЗМ НАШИХ ДНІВ
У ЖИТТІ І ТВОРЧОСТІ
УЛАСА САМЧУКА
Вперше
деякі старшокласники відкрили для себе поняття героїзму у житті і творчості Уласа
Самчука, відомого у світі журналіста, письменника, публіциста, громадського
діяча і просто національно свідомої людини, чиє ім’я поки ще залишається не
відомим для читачів Слобожанщини. Це відбулося під час заняття гуртка «Точка
зору» Центру дитячої та юнацької творчості № 5 Харківської міськради на базі 136-ї
школи.
В якості творчого експерименту, окрім гуртківців, ми
запросили до участі в дискусії деяких інших школярів, які займаються основами
самооборони. Якось пригадав епізоди із життя і творчості Уласа Самчука, коли
він їздив із просвітницькими лекціями Україною. І вирішив спробувати подолати
стереотипи про ментальність наших дітей. Ми досліджували засади
інтелектуальної, духовної і творчої самостійності нинішньої молоді, яка прагне
до самовдосконалення. А для цього почитали сюжети «Крути» і «Героїзм наших днів».
До речі, рідкісний публіцистичний текст під назвою «Героїзм наших днів» мені
вдалося дістати у Харківській обласній універсальній науковій бібліотеці у
книзі «Документ доби: публіцистика Уласа Самчука 1941 ― 1943 років» (видання
2008 року).
Розвіявши стереотипи, переконався, що у такі літературні хвилинки
старшокласники не лише можуть відпочити фізично, а ще й загартуватися емоційно
та духовно. Досліджуючи першоджерело, ми дійшли висновку, що у літературній
творчості цього автора є чимало цікавих ідей, які актуальні і сьогодні. Адже у
нинішній незалежній Україні для більшості пересічних громадян постали нові
виклики сьогодення: спроба тотального продажу землі, триваючі наслідки
економічного геноциду проти тих, хто ледве виживає в умовах тотального підвищення
цін та суцільного падіння рівня життя, тепер вже на фоні багаточисельних «Слуг
народу». І Улас Самчук особливо цінний для нас тим, що відверто говорив про усі
«соціальні хвороби» свого часу. А ми, як молоді автори, які займаються основами
літературної і журналістської творчості, теж вчимося мислити. Бо треба правду
казати собі та суспільству, за будь-яких обставин. Цілком зрозуміло, що це є
дуже не легкою справою. Але до цього треба прагнути.
Героїзм є повсякденною працею не лише в житті і творчості
Уласа Самчука, але й у наших реаліях сьогодення. Це, без сумніву, стосується
кожного. І Улас Олексійович є тому достойним прикладом. Створюючи паралелі із
сучасністю, деякі гуртківці під час живого й неформального спілкування
продемонстрували свою власну життєву позицію присутнім. Це також нагадує про
героїзм та його першоджерело (як повсякденну працю у самовдосконаленні, за
словами самого Уласа Олексійовича) в інтерпретації нинішніх молодих авторів. В якості
прикладу 9-класниця і активна учасниця гуртка «Точка зору» Катя Псарьова
показала присутнім власні грамоти, сертифікати і дипломи всеукраїнських творчих
конкурсів з європейської тематики у галузі літератури, журналістики, прав
людини і не тільки. Улас Самчук теж був «громадянином світу», визнаною
особистістю та справжнім європейцем. Усе це вдається у минулому та теперішньому
часі і йому самому, і нашим сучасним молодим авторам не завжди з першого разу. Бо
потрібен час і клопітка праця для того, щоби героїзм наших днів набув ознак
цивілізованості, освіченості і європейськості у контексті розвитку життя людини.
Аби творчість поки ще не відомого на Слобожанщині автора
сприймалася більш оригінально і сучасно, підліткам було запропоновано створити
власні інтерпретації. І ось першим креативним малюнком став сюжет під назвою «Героїзм
наших днів» за однойменним твором У. Самчука у виконанні 15-річної 10-класниці
Дар’ї Бутенко. Включитися у життя (доволі активно) спробував герой її
малюнку-колажу, за яким вболівають десь поруч інші глядачі різного віку.
Відкриваючи ще один секрет, скажу вам про те, що естафету
творчості автор цих рядків продовжив вдома після проведеного заняття. Адже ідеї
героїзму як вдосконалення повсякденного буття спонукають і нас, педагогів,
мислити і діяти спільно із молодими авторами, у своєрідному творчому діалозі
поколінь. І доволі креативним втіленням цього творчого задуму став колаж за
твором у виконанні педагога Леоніда Гапєєва із символічною назвою «Читаймо
українське — УЛАСА САМЧУКА!»
Подумки запитуючи себе та потенційного співрозмовника про
національну свідомість, про людську гідність і не тільки, автор колажу дійшов
висновку, що творчий інтелект цілком гармонійно поєднується із патріотизмом,
якщо прагнемо креативно і не формально впроваджувати у життя молоді засади
національно-патріотичного виховання. Не заради банально відомого навчального плану,
а для глибинного осмислення ідей публіцистики УЛАСА САМЧУКА. Бо творчий інтелект
створюється саме тут, дослівно — made in UKRAINE.
Леонід
ГАПЄЄВ,
керівник гуртка
«Точка зору» Центру дитячої та юнацької творчості № 5 Харківської міськради, член
Національної спілки журналістів України, фіналіст онлайн-курсу з
громадянської журналістики «СторіМейкер» (2019 р.)
фото автора
Комментариев нет:
Отправить комментарий