среда, 18 декабря 2019 г.



ІДЕЙНИЙ ЗАХИСТ ―
ДУМКА Й СЛОВО ―
У ПУБЛІЦИСТИЦІ
УЛАСА САМЧУКА

Активно включитися у життя закликав читачів Улас Самчук у своєму публіцистичному творі «Героїзм наших днів», відомий у світі журналіст, письменник, публіцист, громадський діяч і просто національно свідома людина, чиє ім’я поки ще залишається не відомим для читачів Слобожанщини та України. Вперше старшокласники відкрили для себе поняття героїзму у житті і творчості цього автора під час заняття гуртка «Точка зору» Центру дитячої та юнацької творчості № 5 Харківської міськради на базі 136-ї школи.

Якщо деякі старшокласники відвідують курси самооборони, то їм не буде зайвим дізнатися про те, як можна сьогодні втілювати у життя засади ідейної боротьби, тобто ідейного захисту за допомогою думки й слова нашої національної свідомості українців від брудної інформаційної пропаганди іноземного північного походження. А в якості ліків цим суспільним хворобам пропонується яскрава і глибинна, цілком реалістична та водночас дієво налаштована публіцистика Уласа Самчука 1941 ― 1943 років. До речі, саме у цьому також є один із секретів ціннісної по-сучасному зорієнтованої та дієвої української педагогіки.
Цікаво й те, що героїзм наших днів у житті і творчості Уласа Самчука цілком втілюється у життя сьогодні. Адже його ідейна самооборона, ідеологічні чинники формування національної свідомості не зорієнтовані на войовничі дії, штучний пошук опонентів чи ворогів. Навпаки, йдеться про самовдосконалення, модернізацію суспільного життя та не тільки. І акцент автором зроблено на повсякденну працю із творчим креативним змістом. Цілком зрозуміло: це є актуальною і водночас нелегкою справою у сучасних важких соціально-економічних умовах та реаліях українського життя сьогодні. Як і Улас Самчук відверто писав про проблеми своєї доби, так і ми маємо ширше і глибше аналізувати фактори сучасного життя України у третьому тисячолітті. Коли тисячі українців покинули Батьківщину, поїхавши на заробітки до інших європейських країн. А водночас чимало педагогів, науковців, соціальних працівників та інших фахівців залишаються тут, нерідко борються наодинці із тотальною проблемою виживання. Ось ці відомі факти, безперечно є теж героїзмом наших днів. Позитивним і дуже важливим є те, що молодь і дорослі читачі знаходять свої теми у цій ідейній самообороні, завдяки відкриттю і дослідженню публіцистики Уласа Самчука, яка сьогодні набула нових ознак загальнокультурного надбання для сучасних українців.
ГЕРОЇЗМ НАШИХ ДНІВ
У ЖИТТІ І ТВОРЧОСТІ
УЛАСА САМЧУКА

Ви замислилися, у чому його секрет сьогодні?
В якості відповіді на це запитання та у контексті нового творчого експерименту, окрім гуртківців, ми запросили до участі в дискусії деяких інших школярів, які займаються основами самооборони. Особисто пригадав епізоди із життя і творчості Уласа Самчука, коли він їздив із просвітницькими лекціями Україною. І тоді вирішив подолати стереотипи про ментальність нашої сучасної молоді старшого шкільного віку. Ми досліджували засади інтелектуальної, духовної і творчої самостійності нинішньої молоді, яка прагне до самовдосконалення. А для цього почитали сюжети «Крути» і «Героїзм наших днів». До речі, рідкісний публіцистичний текст під назвою «Героїзм наших днів» мені вдалося дістати у Харківській обласній універсальній науковій бібліотеці у книзі «Документ доби: публіцистика Уласа Самчука 1941 ― 1943 років» (видання 2008 року), за що нашим колегам дуже вдячний.
Розвіявши стереотипи, переконався, що у такі літературні хвилинки старшокласники не лише можуть відпочити фізично, а ще й загартуватися емоційно та духовно. Досліджуючи першоджерело, ми дійшли висновку, що у літературній творчості цього автора є чимало цікавих ідей, які актуальні і сьогодні. Адже у нинішній незалежній Україні для більшості пересічних громадян постали нові виклики сьогодення: спроба тотального продажу землі, триваючі наслідки економічного геноциду проти тих, хто ледве виживає в умовах тотального підвищення цін та суцільного падіння рівня життя, тепер вже на фоні багаточисельних «Слуг народу». І Улас Самчук особливо цінний для нас тим, що відверто говорив про усі «соціальні хвороби» свого часу. А ми, як молоді автори, які займаються основами літературної і журналістської творчості, теж вчимося аналітично та критично мислити. Бо треба правду казати собі та суспільству, за будь-яких обставин. Цілком зрозуміло, що це є дуже не легкою справою. Але до цього треба прагнути.
Героїзм є повсякденною працею не лише в житті і творчості Уласа Самчука, але й у наших реаліях сьогодення. Це, без сумніву, стосується кожного. І Улас Олексійович є тому достойним прикладом. Створюючи паралелі із сучасністю, деякі гуртківці під час живого й неформального спілкування продемонстрували свою власну життєву позицію присутнім. Це також нагадує про героїзм та його першоджерело (як повсякденну працю у самовдосконаленні, за словами самого Уласа Олексійовича) в інтерпретації нинішніх молодих авторів. В якості прикладу 9-класниця і активна учасниця гуртка «Точка зору» Катя Псарьова показала присутнім власні грамоти, сертифікати і дипломи всеукраїнських творчих конкурсів з європейської тематики у галузі літератури, журналістики, прав людини і не тільки. Улас Самчук теж був «громадянином світу», визнаною особистістю та справжнім європейцем. Усе це вдається у минулому та теперішньому часі і йому самому, і нашим сучасним молодим авторам не завжди з першого разу. Бо потрібен час і клопітка праця для того, щоби героїзм наших днів набув ознак цивілізованості, освіченості і європейськості у контексті розвитку життя людини.
Аби творчість поки ще не відомого на Слобожанщині автора сприймалася більш оригінально і сучасно, підліткам було запропоновано створити власні інтерпретації. І ось першим креативним малюнком став сюжет під назвою «Героїзм наших днів» за однойменним твором У. Самчука у виконанні 15-річної 10-класниці Дар’ї Бутенко. Включитися у життя (доволі активно) спробував герой її малюнку-колажу, за яким вболівають десь поруч інші глядачі різного віку.
Відкриваючи ще один секрет, скажу вам про те, що естафету творчості автор цих рядків продовжив вдома після проведеного заняття. Адже ідеї героїзму як вдосконалення повсякденного буття спонукають і нас, педагогів, мислити і діяти спільно із молодими авторами, у своєрідному творчому діалозі поколінь. І доволі креативним втіленням цього творчого задуму став колаж за твором у виконанні педагога Леоніда Гапєєва із символічною назвою «Читаймо українське — УЛАСА САМЧУКА!»
Подумки запитуючи себе та потенційного співрозмовника про національну свідомість, про людську гідність і не тільки, автор колажу дійшов висновку, що творчий інтелект цілком гармонійно поєднується із патріотизмом, якщо прагнемо креативно і не формально впроваджувати у життя молоді засади національно-патріотичного виховання. Не заради банально відомого навчального плану, а для глибинного осмислення ідей публіцистики УЛАСА САМЧУКА. Бо творчий інтелект створюється саме тут, дослівно — made in UKRAINE.
Ідейний захист — думка й слово — у публіцистиці УЛАСА САМЧУКА має дуже багато тем, які можна знайти. А ще у його публіцистичних творах є чимало свіжих і оригінальних, без сумніву актуальних ідей, на основі яких кожен зможе продовжити власні дослідження у перспективі.

Леонід ГАПЄЄВ,
керівник гуртка «Точка зору» Центру дитячої та юнацької творчості № 5 Харківської міськради, член Національної спілки журналістів України, фіналіст онлайн-курсу з громадянської журналістики «СторіМейкер» (2019 р.)

фото автора









Комментариев нет:

Отправить комментарий